Slechts incidenteel verschijnen er boeken over het racen op de stratencircuits in Nederland en België. Nu is er een boek bij met de titel ‘Snelheid & Spektakel – 15 jaar motorsport in Sint-Joris-ten-Distel’ over de korte periode dat het stratencircuit in het Belgische Sint-Joris-ten-Distel, nabij Beernem, heeft bestaan. Hierin vertelt Hendrik De Rycker – zoon van Roger De Rycker – de initiator van de wegraces in Sint-Joris-ten-Distel – vertelt het opmerkelijke verhaal van hoe een klein dorpje in België in een mum van tijd wereldbekend werd door de motorsport, zowel positief als negatief.
Hendrick De Rycker maakte het motorsportspektakel als adolescent van nabij mee. Op basis van feiten, interviews, unieke documenten, stapels krantenartikels en vele foto’s en tal van anekdotes van en met mensen die erbij betrokken waren, beschrijft hij de unieke sfeer en beleving van destijds.
De gouden jaren van de motorsport waren de jaren zeventig, toen de sport een snelle groei doormaakte en de grootste aanhang genoot. De motorsport was aanzienlijk geëvolueerd en op tal van plaatsen togen enthousiastelingen aan het werk om wedstrijden te organiseren. Duizenden mensen stroomden toe en vergaapten zich om van nabij te genieten van spectaculaire sport. Ook de toen 27-jarige Roger De Rycker was fervent aanhanger van de motorsport en samen met zijn leeftijdgenoten richtte hij in 1966 een supportersclub op voor de plaatselijke motorcrosser Robert Dehaene.
De club kreeg de naam ‘Motorvrienden Sint-Joris’. Amper een jaar later organiseerde die op 30 april 1967 een motorcross onder auspiciën van de Belgische Liefhebbers Bond (BLB). De wedstrijd vond plaats in de Miserie-wijk en kreeg de naam ‘De hel van Sint-Joris’. De benaming van de wijk én de naam van het evenement gaven te denken, was er sprake van ‘nomen est omen’, oftewel ‘de naam is een voorteken’?
De eerste motorcross werd een succes en er zouden er meer volgen. De smaak van het organiseren leidde ertoe dat de club in 1974 onder auspiciën van de Nederlandse Motorsport Bond (NMB) voor het eerst wegraces organiseerde. Ook dat evenement werd een succes; er kwamen ruim 10.000 toeschouwers. Een jaar later organiseerde de club voor het laatst nog een motorcross én voor de tweede keer wegraces.
Weer werden de wegraces in 1976 een succes en voor 1977 werden de zaken groter aangepakt door ook een aantal GP-coureurs uit te nodigen. Weer was het gesternte de organisatoren gunstig gestemd: meer dan 15.000 toeschouwers waren getuige van prachtige wedstrijden. Tot het ongeluksjaar 1980 aanbrak. Toen vielen er meerdere doden in de motorsport te betreuren. Ook bij de wegraces in Sint-Joris-ten-Distel ging het in het laatste weekeinde van augustus gruwelijk mis toen er drie ongevallen met dodelijke afloop plaatsvonden. Het was de doodsteek voor het evenement en luidde ook het einde van de NMB in. (FG)
Recensie door Frans Geurts in Het Motorijwiel – nr 189.